6 hippe food trends voor de horecaondernemer van 2019
Food trends
Er was eens een tijd dat de gemiddelde maaltijd bestond uit een variatie van brood, melk en kaas (van de koe), aardappelen, groenten en vlees (de beroemde AGV). Je gebruikte in de keuken wat voor handen was en jarenlang waren dat geen avocado’s, vegaburgers en srirachasauzen. Of je de foodtrends nu op de voet volgt, je hele zaak er zelfs afhankelijk van is of dat je je nog nooit hebt beziggehouden met ‘mode-eten’, nieuwe producten kunnen altijd voor culinaire inspiratie zorgen. Hierbij een overzicht van bijzondere producten en ingrediënten die dit jaar ‘hip & happening’ zijn.
1. CBD-DRANKEN
Wie had dat ooit gedacht: cannabis in je drankje en niet ‘reuze gevaarlijk’, maar juist extreem gezond. Eenduidig wetenschappelijk bewijs is er niet, maar cannabidiol (CBD) is een stof uit hennep die je beter zou doen slapen en angsten zou helpen verminderen. Vergeet de spacecake en wietbrownie, de inmiddels overal verkrijgbare CBD-olie toevoegen aan eten en drinken is voor healthfans. Als aanvulling op gemberthee en kurkumashots, wordt bijvoorbeeld een CBD-koffie, -cocktail of -dressing geserveerd.
2. NEPVLEESSNACKS
Vega en vegan is geen trend meer, maar een levensstijl die steeds meer mensen aanhangen. Vlees is hierbij natuurlijk de ‘hoofdzonde’, maar sommigen kunnen nog niet helemaal zonder het idee van een stukje vlees on-the-side of verlangen wel degelijk naar de smaak. Ook in de kroeg, snackbar of thuis bij de patat. Vandaar de enorme stijging in het aanbod aan ‘faux meat snacks’. De vega-burger kenden we al, nu zijn er ook vleesloze bitterballen, kroketten, frikandellen en saucijzenbroodjes. De toekomstvariant van nepvlees is in het laboratorium gekweekt vlees, dat binnen enkele jaren in de verkoop zal gaan.
3. HAVERMELK
Of eigenlijk: haverdrank, want melk is van koeien en dat is dit plantaardige drankje nu juist niet. Na de amandel-, soja-, hazelnoot-, kokos- en rijstmelk is de vraag naar havermelk (voor het gemak blijven we het even ‘melk’ noemen) enorm gestegen. Zo erg zelfs, dat het aanbod achterblijft en haverdrinkers regelmatig teleurgesteld de supermarkt of koffiezaak verlaten want de Oatly, hét Zweedse havermelkmerk, is weer eens op. Gelukkig komen er meer aanbieders, want haver is een stuk beter voor het milieu dan soja en amandel en ook nog eens lokaler.
4. ‘GUT-HEALTHY’ FOOD
Je darmen regelen voor een groot deel je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Nu er steeds meer bewijs is voor het belang van een fijne darmflora, groeien de producten die hieraan bijdragen in populariteit. Denk aan veel gefermenteerd eten en drinken, zoals kombucha (thee), kimchi (Koreaanse kool), kefir, tempeh, maar ook ‘gewoon’ zuurkool. Bijzondere lokale gefermenteerde producten: het Rotterdamse Mr. Kombucha – als vervanger voor alcoholvrij bier – en de Tomasu sojasauzen, van gefermenteerde sojabonen.
5. JACKFRUIT EN ANDERE TROPISCHE GEWASSEN
Je kunt inmiddels heel wat tropische fruitsoorten in Nederland krijgen, maar soms duikt er toch weer iets nieuws op wat je alleen van de markt in Azië kent. De stekelige jackfruit, of nangka, is heerlijk te gebruiken als vers ‘fruit’. Daarnaast is het echter een perfecte vleesvervanger. Vooral een broodje pulled jackfruit zien we steeds vaker, vers of kant-en-klaar, zoals van Upton’s. Een ‘nieuwe’ tropische groente is de chayote, een soort kleine komkommer/courgette, die gebruikt wordt in soepen, salades en pasta’s. Ook de exotische bessen en kersen blijven populair, zoals de Zuid-Amerikaanse açai en de Caribische acerola. Ware vitaminebommen voor in de ontbijtbowl, smoothie, jam of taart.
6. KAASTHEE
Pardon? Gewoon lekker bij het ontbijt? Klinkt nog vreemd, maar je gaat het vaker zien! Het komt uit Azië en eigenlijk is het gewoon een normaal kopje thee, desgewenst laten afkoelen, met een laag kaas erop. Roomkaas welteverstaan, zodat het lijkt op een soort milkshake (of biertje met schuimkraag). Daar kunnen dan weer vele toppings als chocola of karamel bovenop. ‘Nederland kaasland’ moet hier binnenkort toch warm voor lopen?