« Terug naar nieuwsoverzicht

Dé horeca trends voor 2020!

Blogs Dé horeca trends voor 2020!

1. Tech in de bediening en keuken – schermen, bestellen, betalen

Ook in de horeca kunnen we er niet om heen: steeds meer menselijke taken worden
overgenomen door robots en computers. Aangezien het personeelstekort ook een “trend”
blijft, kunnen we deze technologie maar beter omarmen. Op steeds meer plaatsen kunnen
gasten hun bestelling al zelf plaatsen via een bestelzuil of app, wat de wachttijd voor gasten
vermindert en voor restaurants mankracht in de bediening scheelt.

De verwachting is dat de rol van technologie alleen maar zal toenemen. In China zijn er al
restaurants waar er in plaats van een ober een robot aan je tafel verschijnt. Robot.He is
bijvoorbeeld een robot in een visrestaurant in Shanghai dat zich bevindt in de supermarkt
van Alibaba. Toch blijven er wel mensen nodig om te communiceren, assisteren en natuurlijk
koken. De behoefte aan een stukje persoonlijkheid zal, denken wij, blijven. Toch kunnen de robots wel zorgen voor efficiëntie binnen de keuken.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van tech in de horeca? Volg ons dan op Facebook of Instagram.

95% van de restauranthouders in de VS geeft aan dat technologie de efficiëntie in hun
restaurants aanzienlijk verbetert (bron: Toast). Van bezorging met drones tot betalen met
apps, restaurants integreren steeds meer technologische oplossingen.

In de keuken zal het gebruik van technologie ook steeds meer toe gaan nemen. Door de inzet van robots en AI kunnen bepaalde processen volledig geautomatiseerd worden. In Californië is er al een robot in gebruik, die op één uur tot 4.000 burgers kan samenstellen. Deze burgers zijn ook nog eens consistent qua smaak en uiterlijk. Door de inzet van deze robots kunnen ze kun personeel inzetten voor een betere gastervaring.

pexels photo 2599244

2. Duurzaamheid

Transparantie is tegenwoordig een van de grootste factoren die het koopgedrag van
consumenten beïnvloedt. Consumenten willen duidelijke prijsinformatie, weten waar de
ingrediënten vandaan komen en hoe producten geproduceerd zijn. Ze denken
veel meer na over de impact van de producten die ze kopen en verwachten ook dat
bedrijven 100% transparant en eerlijk zijn.

Sinds 2014 is de verkoop van duurzame voedingsproducten met wel 20% gestegen. Plastic rietjes werden in 2019 volledig uit de horeca gebannen. Waardoor je nu niet meer opkijkt van RVS, bamboe of zelfs eetbare rietjes. Vervolgens kwamen plastic verpakkingen en piepschuim aan de beurt. 2020 wordt het jaar van zero-waste keukens, waarbij restaurants streven naar zo min mogelijk (het liefst geen) afval te produceren, wat duurzaam is en kosten bespaart.

3. Vegetarisch / Vegan

In 2020 kun je als horecaondernemer echt niet meer om deze horeca- en food trend heen.
Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat een plantaardig voedingspatroon bijdraagt
aan de gezondheid van de wereld én die van henzelf. Mensen willen zo veel mogelijk
plant-based eten en zelfs fabrikanten van voorverpakte producten spelen hier al handig op in: denk aan chips van groenten of pizzabodems op basis van bloemkool. Een stukje vlees of vis speelt dus niet langer de hoofdrol in elk gerecht. In 2020 zal het assortiment van plantaardige alternatieven nóg sterker uitbreiden.

Volgens een onderzoek van ABN Amro zal de vegamarkt dit jaar met 10% toenemen. Meer dan
de helft van de Nederlanders eet al meerdere keren per week vegetarisch. 2019 was het
jaar van de vegan chicken nuggets en vegan burgers van McDonalds en de Beyond Meat
Burgers. In 2020 zal de plant-based trend zich uitstrekken tot meer dan alleen
vleesvervangers, zoals plantaardige eieren, kaas, melkproducten en sauzen. Zelfs bedrijven
die voorheen vlees produceerden, zoals bijvoorbeeld het Brabantse Vion, kiezen ervoor om
nu vleesvervangers te produceren.

4. Gezond

Gezonde(re) keuzes maken is niet iets nieuws. Wel is dit een lijn die in 2020 zal worden
voortgezet. Afgelopen jaar was de trend vooral plantaardig voedsel, dit jaar zullen we met
z’n allen nog bewuster omgaan met verspilling.

De markt zal ook verder gevuld worden met gezonde snacks. Hierin zien we dus echt dat
men bewuste keuzes maakt en dat deze alternatieven ook daadwerkelijk lekker kunnen zijn.

vegan, vegetarisch, gezond, plantaardig eten, zegro, zegro groothandel horeca trends 2020

5. No/low alcohol

Alcoholvrije dranken zien we nóg meer toenemen in populariteit dit jaar. Uiteraard zullen
alcoholische dranken niet verdwijnen maar een grote groep non-alcohol drinkers kunnen
tegenwoordig steeds beter aan hun trekken komen. Vroeger had je één of twee alcoholvrije
biertjes en wanneer je geluk had, een alcoholvrij wijntje om te kiezen. Tegenwoordig hebben
zelfs de hipste merken een alcoholvrije variant. Denk bijvoorbeeld aan alcoholvrij gin of
jenever. Het is ook niet meer suf om een alcoholvrij drankje te kiezen. Waar alcoholvrije
cocktails ooit amper werden besteld zijn ze nu het luxe alternatief voor frisdrank. Alcoholvrij
is hip.

Amsterdam kreeg in januari zelfs tijdelijk een sober bar. Je zou kunnen concluderen dat elke
zichzelf respecterende horecagelegenheid een goed en origineel alcoholvrij menu zou
moeten hebben.

photo 1560963689 b5682b6440f8

6. Dark kitchens

De populariteit van de bezorgmaaltijd is nog (lang) niet op z’n retour. Sterker nog, deze is
niet eens meer weg te denken uit het straatbeeld. Alleen al het toenemende aantal
bezorgfietsen laat zien dat er steeds meer maaltijden besteld worden. Niet heel slecht om je
focus als ondernemer te leggen op bezorgmaaltijden dus. Geen dure horecaruimte nodig op
een A-locatie en dus minder kosten. Zo startte Deliveroo in Amsterdam-Oost het concept
Deliveroo Editions en ook start-ups zoals Bright Kitchen en Keatz kozen voor dit concept.
Vanuit deze productiekeukens kunnen de maaltijden snel worden bezorgd. Het gevolg is dat
deze ‘restaurants’ in feite alleen online bestaan, vandaar dat ze vaak bekend staan als
virtuele keukens of dark kitchens.

Op de hoogte blijven van de laatste trends? Volg ons dan op Facebook of Instagram.

Deel dit bericht: