« Terug naar nieuwsoverzicht

Een nieuwe horecazaak starten in 6 concrete stappen

Blogs Een nieuwe horecazaak starten in 6 concrete stappen

Een stappenplan voor de startende horecaondernemer

Denk jij erover om een eigen horecazaak te starten of heb je al concrete plannen? Dan zijn er veel zaken om rekening mee te houden. Naast de financiering, een knallend concept, een waterdicht ondernemersplan en alle verzekeringen, komen er namelijk nog flink wat aanvullende zaken kijken bij het opstarten van een horecabedrijf. Om je op weg te helpen hebben we daarom een aantal stappen geformuleerd voor de startende horecaondernemer, zodat jij een vliegende start kunt maken. Doe er je voordeel mee!

Stap 1: Start met een toplocatie & vergunningen

In Rotterdam en omstreken zijn veel hippe en mooie locaties te vinden voor een horecaonderneming. Uiteraard zit daar wel een prijskaartje aan. Waar je vooral op moet letten bij het selecteren van een geschikte locatie is de bereikbaarheid, eventuele concurrentie in de omgeving, de voorkeuren van je doelgroep én de vergunningen.

Wie zijn jouw potentiële gasten en waar gaan zij graag eten? Vallen zij onder de voorbijgangers rondom de locatie die je op het oog hebt? Hoe verplaatsen zij zich? Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij het selecteren van de locatie. Leef je daarom goed in, in jouw ideale toekomstige gast.

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en het bestemmingsplan van de gemeente staat aangegeven of op een bepaalde locatie een horecaonderneming gevestigd mag worden, wanneer je mag laden en lossen en of het bijvoorbeeld toegestaan is een terras te openen. Check daarom de APV en het bestemmingsplan en zorg dat je de eventueel benodigde vergunningen omtrent exploitatie en verbouwingen aanvraagt voor jouw gewenste locatie.

Horecabedrijf beginnen

Stap 2: Apparatuur & inrichting selecteren voor je nieuw opgestarte horecazaak

Zodra je de locatie hebt gekozen en de benodigde vergunning aangevraagd, kun je gaan nadenken over de inrichten en apparatuur. Denk aan een functionele inrichting van de keuken, de sfeer die het interieur van je horecazaak moet uitstralen en kassa- en bestelsystemen. Nadenken over techniek en apparatuur is erg belangrijk, dus neem hier zeker even de tijd voor wanneer je een restaurant begint.

Welke keukenapparatuur heb je bijvoorbeeld nodig? Per type restaurant verschilt de inrichting en keuken, zo heeft een à la carte restaurant andere apparatuur nodig dan een buffetrestaurant. Grootkeukenleveranciers als FM Groep kunnen je helpen bij de inrichting van je keuken. Zij hebben specialisten in dienst die meedenken over een functioneel ontwerp voor je keuken en leveren de gewenste apparatuur.

Stap 3: Stel je eigen horeca dream team samen

Goed keukenpersoneel en een professionele bediening zijn onmisbaar. Bedenk hoe jouw team eruit moet komen te zien en plaats vacatures op vacaturesites en sociale media. Onderschat ook zeker de kracht van je eigen netwerk niet bij het vinden van personeel en vraag eens rond of iemand een geschikte kandidaat kent.

Het is voor horecaondernemers op dit moment niet makkelijk om goed personeel te vinden, dus overweeg tevens om zelf personeel op te leiden. Binnen Zegro Academy worden verschillende trainingen aangeboden om je personeel de benodigde vaardigheden bij te brengen. Ook essentiële certificeringen als sociale hygiëne en BHV kunnen hier gehaald worden.

Horecaconcept

Stap 4: Stel een smaakvolle menukaart samen

Dé succesfactor van jouw restaurant: de menukaart. Met de juiste producten en gerechten tover jij een glimlach op de gezichten van jouw gasten. Daarvoor is het wel belangrijk dat je dat beeld van de ideale gast er weer bij pakt en bedenkt wat hij of zij graag zou willen bestellen. Maak hierbij keuzes over de kookstijl, producten en prijsklasse. Vergeet ook niet op zoek te gaan naar een kwalitatieve horecagroothandel die je kan voorzien in de gewenste producten.

Stap 5: Zet je nieuwe horecabedrijf in de markt

Veel startende horecabedrijven vergeten de marketing voor hun zaak, terwijl dit zeker een belangrijk onderdeel is. Verwacht niet dat je restaurant zich vanzelf vol boekt, maar help je potentiële gasten een handje. Je kunt bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn accounts aanmaken voor je horecabedrijf en een mooie website (laten) maken waarop mensen eenvoudig kunnen reserveren. Ook een artikel op een bekend culinair platform als de Buik of een vlog van RuR zetten jouw horecazaak flink in de schijnwerpers.

Zegro geeft haar klanten graag een podium, bekijk hier hoe wij je kunnen helpen om je zaak onder de aandacht te brengen >>

start een horecaonderneming

 

Stap 6: saai maar belangrijk, houd je boekhouding bij

Een duidelijk overzicht van kosten, omzet en winst bevorderen het succes van je nieuwe horecabedrijf. Houd daarom de volgende zaken goed bij in je administratie:

  • Personeelsuren
  • Je eigen gewerkte uren
  • Transactieoverzichten
  • In en uitgaande facturen
  • Reiskosten
  • Kasboek
  • Contracten en afspraken met leveranciers en opdrachtgevers 

 

Houd ook rekening met onvoorziene kosten. Er sluipen vaak meer kosten tussendoor dan je denkt, zeker wanneer je net van start gaat met je nieuwe horecabedrijf. Als je hierop voorbereid bent kom je niet voor financiële verrassingen te staan.

Tijd om je horecazaak te starten!

Eerst nog even verder sparren met iemand die verstand van zaken heeft? Neem contact op met één van onze accountmanagers, zij denken graag met je mee over jouw nieuwe horecazaak en wat je hiervoor nodig hebt.

 

 

Deel dit bericht: