Help ik heb een tekort aan horecapersoneel!
Gebrek aan gekwalificeerd personeel in de horeca
Personeelstekort; een bekend probleem in de horeca dat zeker 50% van de horecaondernemers als een uitdaging ziet (Bron: KHN). Gekwalificeerd personeel is moeilijk te vinden en veel medewerkers zien het werk in de horeca slechts als tijdelijk of als een bijbaan. Het verloop is daardoor groot en horecaondernemers moeten steeds harder hun best doen om personeel vast te houden. Van flexibele werktijden tot het bieden van leerwerkplekken; er wordt van alles geprobeerd om dat benodigde kwalitatieve personeel aan te trekken. We zetten een aantal ideeën op een rij om personeel aan te trekken en vast te houden voor jouw horecaonderneming.
1. Doorgroeimogelijkheden
Iedereen wil de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Zorg daarom voor opleidings- en doorgroeimogelijkheden binnen je horecaonderneming. Je kunt ervoor kiezen om ongeschoold personeel zelf op te (laten) leiden, bijvoorbeeld met één van de trainingen van Zegro Academy. Op deze manier bindt je een medewerker voor langere tijd aan jouw onderneming en kun je hem of haar precies de gewenste vaardigheden bijbrengen. Ook het vooruitzicht op meer verantwoordelijkheden of een hogere functie kunnen redenen zijn om voor jouw horecaonderneming te blijven werken.
2. Zorg goed voor je personeel
Als we het hebben over goed voor je personeel zorgen, bedoelen we niet alleen het bieden van een marktconform salaris. Denk ook aan het bouwen van een sterk team, door bijvoorbeeld samen te eten of aan het einde van de werkdag een drankje te doen. Een leuk team kan het verschil maken. Werk blijft werk, maar met gezellige collega’s om je heen wordt naar je werk gaan al een stuk plezieriger. Maar vergeet ook niet je personeel fris te houden tijdens hete zomerdagen, zoals beschreven in een eerdere blog, of tijdens drukke momenten.
3. Piekmomenten opvangen
Probeer piekmomenten op te vangen en te voorspellen. Met de app van Restoranto kunnen bestellingen en betalingen vooraf gedaan worden, zonder dat daar een medewerker aan te pas komt. Ideaal om drukke momenten te voorspellen, de keuken voor te bereiden op wat komt en het personeel in de bediening te ontlasten. Op deze manier blijft er meer tijd over om gasten een mooie ervaring te bieden. Ook gadgets als de WineStein app geven gasten de ruimte om zelf te kiezen op een ludieke manier, en halen extra werk weg bij het horecapersoneel.
4. Marketing
Tot slot doet goede marketing ook altijd wonderen bij het werven van personeel. Waarom is jouw horecaonderneming zo leuk om voor te werken? Wat heb je horecapersoneel te bieden? Zoek uit waar je toekomstige medewerker zich bevindt en deel daar leuke berichten en vacatures. Daarnaast kun je jezelf ook in de kijker spelen door contacten warm te houden bij bestaande horecaopleidingen. Wie weet hebben zij leerlingen die bijna afgestudeerd zijn en perfect passen bij jouw vacature.