Samenwerken in de horeca
Samen sterk
Met zoveel leuke en inspirerende ondernemers in de stad is het niet moeilijk je buren te vriend te houden. En zie daar de Rotterdamse ondernemingsgeest: je kunt ook zakelijk nog eens wat aan elkaar hebben! Samen sta je sterk, bereik je een diverse doelgroep en door unieke samenwerkingen genereer je aandacht, zowel on- als offline, en blijf je onderscheidend. Maar hoe pak je het aan?
Waarom samenwerken?
Samenwerken en het delen van kennis en talent worden steeds belangrijker. Op deze manier kun je als onderneming je branding breder neerzetten en gasten meenemen in jouw verhaal. Door te laten zien welke andere ondernemers, merken, onderwerpen of initiatieven je steunt, voeg je waarde toe aan je eigen merk.
Met wie? Go local
Passende samenwerkingen kun je wereldwijd zoeken (van celebrity chef of dj tot wijnhuis), maar vaak toegankelijker, sneller én lucratiever is het om het dichter bij huis te zoeken. ‘Lokaal’ is niet alleen trendy, het is tevens goed voor het milieu, de stad én natuurlijk je eigen zaak. En samenwerken met lokale horeca of f&b ondernemers was nog nooit zo makkelijk, want Rotterdam heeft bijna alles. Van bier, koffie en groenten tot brood, paddenstoelen en chocola, plus een keur aan succesvolle ondernemingen (al dan niet in de horeca), creatieve geesten en conculega’s om samen mooie dingen te creëren.
Gezamenlijke passie
Met zoveel mogelijkheden wordt er dan ook steeds meer samen georganiseerd in de stad. Binnen de branche zagen we in 2018 tal van succesvolle, tijdelijke collabs. Denk aan het tropische terras en de vrijmibo’s van By Jarmusch en Alfredo’s, en de vele gemeenschappelijke wijnspijsavonden, zoals Barrels to Bottles met NOMO of Bistro Belén met Blije Wijnen. Soms groeien verrassende samenwerkingen zelfs uit tot opzichzelfstaande events, denk aan de 010/020 diners van Guustronomie en het Kralingse Bos Diner tijdens Rotterdamse Kost.
Kijk verder dan de branche
Samenwerken met (vooral) lokale ondernemers of initiatieven hoeft echter niet beperkt te blijven tot de horecabranche. Ken je in de buurt een goede jazzband? Organiseer een speciale muziekavond. Galerie of kunstenaar om de hoek? Geef het een artistiek podium. En zonder meteen een cateringbedrijf te worden, is het voor veel horeca lucratief – financieel dan wel promotioneel – af en toe een event bij een bedrijf/kantoor in de straat te verzorgen. Van modeshow tot goede doelen-actie, de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Kies wel altijd een partij die dicht bij je staat en past binnen jouw ‘story’.
Klein, maar fijn (én exclusief)
Waar een paar jaar geleden gezamenlijke events vooral massaal en spectaculair moesten zijn, is de toon nu bescheidener. Soms geldt juist: hoe intiemer en kleinschaliger hoe beter, want zo blijft het exclusief en bijzonder, en belangrijker nog: gezellig. Wees als kleine zaak dus niet bang naar buiten te kijken en voorzichtig wat te proberen. Een try out met familie, vrienden of vaste gasten is vaak de opmars naar vervolgstappen. De ene samenwerking leent zich ook beter voor een grotere aanpak dan de ander; de kwaliteit van je eigen product staat uiteraard altijd voorop.
5 tips voor een succesvolle samenwerking
- Kijk om je heen (letterlijk en figuurlijk) en zoek partijen die bij je passen. Dit kan zowel binnen als buiten de branche zijn. Wees creatief, maar houd altijd je eigen verhaal voor ogen. Samenwerkingen moeten een versterking van je eigen merk zijn. ‘Hier staan wij voor, hier geloven wij in.’
- Bedenk goed waarom je een bepaalde samenwerking aangaat. Wat zijn de ambities? Spreek deze ook – meer dan eens – naar elkaar en je medewerkers uit. Zo werk je echt samen aan iets moois. Omdat het doel helder is, kun je anderen er beter in betrekken en kunnen zij een grotere bijdrage leveren.
- Begin met iets kleins. Een goed event neerzetten of een duidelijke samenwerking op een ander niveau kost tijd en energie, dus loop niet te hard van stapel. Peil bij je gasten hoe ze het ervaren en leer van de feedback.
- Maak goede afspraken met de samenwerkingspartner. Samenwerken is (of kan) ingewikkeld (zijn) en wellicht zijn er verschillende doelstellingen. Spreek dit vooraf goed door en zet alles op papier. Net als bij huwelijkse voorwaarden: better safe than sorry.
- Je zet niet voor niets een samenwerking op touw, dus laat iedereen het weten! Profiteer van elkaars netwerk, fanbase en sociale platformen en ‘spread the word’. Hoe meer aandacht, hoe beter en verwerk het in je storytellingstrategie. Wederom net als een huwelijk: het mag gevierd worden!