Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 1
Storytelling: wat is het niet
Eten en drinken ‘moet’ tegenwoordig naast lekker ook (of bovenal?) ‘Instagramwaardig’ zijn, zodat food influencers hun ‘stories’ met hun duizenden volgers kunnen delen. Bij storytelling denken velen vooral aan het delen van verhalen op social media, waarbij die verhalen vaak worden teruggebracht tot mooie plaatjes op Instagram. Hoewel leuk en aardig voor de naamsbekendheid en ondersteunend voor het verhaal; dit is geen storytelling.
Wat wel?
Je kunt duizend keer vertellen dat je product/restaurant het beste is, maar een opsomming van feiten – al zijn ze nog zo waar en indrukwekkend – blijft slechts bij een enkeling hangen. Bovendien googlet iedereen dat zelf wel. De boodschap komt pas echt aan als men het vóelt en emotioneel betrokken raakt. In een branche waar beleving centraal staat, is storytelling de uitgelezen mogelijkheid mensen te binden aan je product of onderneming. Door persoonlijke verhalen te vertellen creëer je een identiteit die tot leven komt, die mensen zelf ervaren en waar zij zich onderdeel van voelen. Pas dan komt de boodschap aan en beter nog: wordt die doorverteld.
Hoe begin je?
Wie storytelling wil inzetten als marketingtool, begint altijd met het noteren van het doel. Welke ambities moet het verhaal ondersteunen? Een volle zaak? Een (nieuw) merk in de markt zetten? Een BN’er van de chef maken? Ieder doel vraagt een eigen aanpak. Bedenk hierbij altijd het ‘waarom’. Waarom willen mensen in je zaak zitten? Waarom willen ze je product? Bij deze benadering sta je al heel dicht bij de ervaring van de doelgroep. Weet dus ook goed wie je doelgroep is en wat ze willen/zoeken. Houd bijvoorbeeld de online commentaren in de gaten en noteer vragen en reacties van gasten.
Wordt vervolgd...
Het delen van verhalen wordt dus steeds belangrijker wil je onderscheidend zijn binnen de horeca. Volgende week zullen we dieper ingaan op het vertellen van verhalen. Welke verhalen zijn nu echt het vertellen waard en waar kunnen deze het beste gedeeld worden? We delen het in het tweede deel van deze blogserie! Kun je niet wachten om aan de slag te gaan met storytelling? Download dan onze checklist, waarmee je stap voor stap naar succesvolle storytelling toewerkt.
Bekijk hier deel 2 van deze blogserie:
Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 2