« Terug naar nieuwsoverzicht

Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 2

Blogs Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 2

Storytelling: welke verhalen kun je vertellen?

Uiteraard draait storytelling om verhalen en valt of staat het succes van deze aanpak met de kwaliteit én authenticiteit van de verhalen. Bedenk goed wat je wil vertellen. Natuurlijk verhalen over eten – van oorsprong en ingrediënten tot naamgeving en smaakbeleving – maar denk ook aan mensen (de personen áchter het eten, van chef tot lokale leverancier), de zaak, de wijk, de stad en de gasten. Er is heel veel mogelijk, dus varieer en wees creatief. Wees vooral persoonlijk. Gasten willen voelen dat ze ergens onderdeel van uitmaken en ook eerlijkheid wordt altijd gewaardeerd.

Waar worden de verhalen gelanceerd?

De volgende stap is bepalen waar je de verhalen wil vertellen. Natuurlijk op de eigen website, maar ook op social media. Instagram is hierbij een belangrijk medium om aandacht te genereren voor een verhaal. Denk daarnaast aan PR en grote online food platforms, zoals De Buik, die verhalen kunnen (door-)vertellen. Van essentieel belang is dat gasten het verhaal dat ze online hebben gezien/gelezen, herkennen als ze eenmaal in de zaak zijn. Zijn onderdelen uit de verhalen zichtbaar in het interieur, op de kaart, in de muziek of op het bord? Is het zo mooi als je vertelde? Is het personeel aardig? Ziet het eten er goed uit? Als de verhalen niet terug te zien zijn, gelooft niemand je meer.

Wordt vervolgd...

Het is dus belangrijk om goed na te denken over welke verhalen je gaat delen en waar. Kies je voor social media of een blog op een online food platform? Waar je ook voor kiest; zorg altijd voor een goed doordacht plan. In het derde deel van deze blogserie zullen we vertellen hoe storytelling concreet aangepakt kan worden. Wie doet wat en hoe hou je het vol? We delen het volgende week! Kun je niet wachten om aan de slag te gaan met storytelling? Download dan onze checklist, waarmee je stap voor stap naar succesvolle storytelling toewerkt. 

 

Storytelling Checklist

 

Deel dit bericht: