Veganist, vegetariër, flexitariër of flexanist? Investeren in plant-based gerechten
Vegan in de horeca
Laten we eerlijk zijn; veganisten waren altijd een beetje wereldvreemd, lastig in de zaak, maar ‘gelukkig’ vooral zeldzaam als gast. Hoe de wereld kan veranderen! Nog altijd vormen de veganisten en zelfs de vegetariërs een minderheid, toch merkt iedereen – in de horeca dan wel onder vrienden/familie - dat steeds meer mensen plantaardig gaan eten. Of deels proberen te eten. Het worden mensen zoals jij en ik en daarmee verdwijnt ook het zure imago van de vegans (geen levensgenieters, halve activisten). Bovendien zegt de nieuwe benaming veel. Vegetariër en veganist worden vermeden; het is ‘vegan’, of beter nog ‘plant-based’. Klinkt toch net wat lekkerder, jonger en positiever.
Kleine, maar invloedrijke groep
Exacte cijfers over het aantal vegans in Nederland zijn er nauwelijks, vooral omdat de definities variëren. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau is 3 tot 4,5% vegetarisch, maar is het aantal flexitariërs (minimaal 3 dagen per week geen vlees) veel groter, tot zo’n 55% van de Nederlanders. Het aantal veganisten blijft nog altijd klein, nog geen 1%, maar is sinds de eeuwwisseling wel enorm gegroeid. En dan zijn er nog de flexanisten (soms wat honing of een eitje) en mensen die niet/nauwelijks dierlijke producten eten, maar zichzelf toch niet snel als veganist bestempelen. Oftewel, officieel vormen de vegans misschien een kleine, in de praktijk wel een veel grotere club en bovendien een invloedrijke. In een groep bepalen de ‘speciale eters’ op basis van de menuopties toch vaak op welk restaurant de keuze valt. Reden genoeg om als horeca in te spelen op de nieuwe wensen.
Vleesvervangers
We schrappen dus de dierlijke producten, of op z’n minst het vlees. Maar wat eten we dan wel, de rest? Zo simpel is het blijkbaar niet. Veel mensen missen toch hun vertrouwde stukje ‘vlees’ op het bord, waardoor er een zoektocht is ontstaan om het dagelijkse vlees zo goed mogelijk te vervangen. De afgelopen jaren kwamen er tal van plantaardige producten op de markt die zowel in smaak als uiterlijk op vleesproducten lijken. Denk aan vegetarische burgers en gehakt, maar ook vega rookworsten en kroketten. Nu de vraag stijgt en ook de grote spelers zich bezighouden met vleesvervangers, wordt de kwaliteit steeds beter. Daarnaast komt het kweekvlees eraan. Over een paar jaar moet het ‘vlees uit het lab’ in de schappen liggen.
Horeca past menu’s aan
Door de stijgende veganvraag passen steeds meer horecaondernemers hun menu aan. Niet langer één vegetarisch gerecht op de kaart – al helemaal niet onder een apart kopje – of op verzoek gewoon het vlees weglaten, maar chefs investeren in volwaardige plantaardige gerechten en menu’s. Groenten vormen steeds vaker het middelpunt van een gerecht en er wordt meer gewerkt met peulvruchten, verschillende graansoorten, noten, tofu en plantaardige ‘boter’ en ‘kookroom’. En niet alleen de betere restaurants worden vega- of vegan-friendly, zelfs de fastfoodketens willen de boot niet missen. Zo verkoopt Smullers tegenwoordig vegetarische hamburgers, heeft McDonald’s twee nieuwe veggie burgers en bezorgt Domino’s nu ook vegan pizza’s.
Vegan is hot
‘Plant-based’ eten is niet langer voor de wat elitaire (vrouwelijke) bovenlaag, maar ook voor de massa. En dat zien we terug in het straatbeeld, want wie geen vlees of helemaal geen dierlijke producten in z’n buurt wil, hoeft in de grote steden niet ver meer te zoeken. De vegan restaurants schieten als paddenstoelen (erg vegan!) uit de grond. Geen muffige meditatieruimtes, maar trendy hotspots vol geur, kleur en smaak. Rotterdam heeft inmiddels meerdere zaken die helemaal vegan zijn of waar ‘dierlijk’ op z’n minst een kleine bijrol speelt. Denk aan Backyard, Jack Bean, Flower Burger, Happy Earth, Gare du Nord, The Harvest, Heavenly Cupcakes, Sue en Bertmans. Nu vegan bij de standaard gaat horen, het publiek lekker en op niveau wil eten en bovendien over uiteenlopende portemonnees beschikt, kun je ook als bestaande horeca deze ‘trend’ niet langer negeren.
Lees ook deze 3 tips van Restoranto voor een vegan-proof horecazaak!