« Terug naar nieuwsoverzicht

Voedselmythe of Feit?

Blogs Voedselmythe of Feit?

Voedselmythes ontkracht

Waarschijnlijk ben je wel bekend met één of meerdere voedselmythes. Regelmatig worden we geconfronteerd met beweringen over de heilzame of juist ongezonde werkingen van bepaalde voedingsmiddelen. Van wortels zou je beter gaan zien, van koolhydraten wordt je dik en het drinken van veel water geeft een stralende huid. Stuk voor stuk mythes, maar toch geloven veel mensen dat deze beweringen waar zijn. Wij besloten daarom op zoek te gaan naar acht van deze voedselmythes en ze eens en voor altijd te ontkrachten. 

 

De mythes

#1 Voedselmythe:de meeste vitamines in groente en fruit bevinden zich net onder de schil

Vaak wordt gedacht dat door het schillen van groente of fruit de vitamines verloren gaan, omdat deze zich net onder de schil zouden bevinden. Dit is echter niet waar! Vitamines zijn overal in een stuk groente of fruit aanwezig. Pellen of schillen is dan ook helemaal geen probleem.

#2 Voedselmythe: door niet te ontbijten wordt je sneller dik

Een goed ontbijt zou de stofwisseling op gang brengen en er zo voor zorgen dat iemand minder snel aankomt. Onderzoek heeft echter aangetoond dat dit niet klopt. Mensen die niet ontbijten eten later op de dag wel meer, maar niet zoveel meer dat ze hierdoor aankomen. 

blur breakfast close up 376464 1

 

#3 Voedselmythe: het rode vocht uit vlees is bloed

Het rode sap dat uit vlees lekt is gek genoeg geen bloed. Het sap bestaat uit een combinatie van vocht en een eiwit genaamd myoglobine. De stof myoglobine komt voor in de spieren van zoogdieren, waar het voor de zuurstofopname zorgt.

 

#4 Voedselmythe: hoe meer je eet, hoe groter je maag wordt

Helaas, jezelf trainen om meer op te kunnen werkt niet. Onze maag heeft een vaste grootte, al is deze tot op zekere hoogte wel rekbaar. Na een grote maaltijd kan je maag daarom wat uitrekken om daarna zijn originele vorm weer aan te nemen. Andersom betekent dit jammer genoeg ook dat je maag niet krimpt wanneer je een tijdje minder eet.

 

#5 Voedselmythe: eieren zijn slecht voor je hart, omdat ze een grote hoeveelheid cholestrol bevatten

Vaak wordt gedacht dat eieren schadelijk zijn voor je hart, omdat ze veel cholesterol zouden bevatten. Onderzoek heeft aangetoond dat deze cholesterol geen verband houdt met het cholesterol in het bloed of hartaandoeningen. Het zijn namelijk verzadigde vetten die de meeste hartproblemen veroorzaken en deze vetten zitten bijna niet in eieren.

bread breakfast delicious 916904 1

#6 Voedselmythe: verse groenten zijn voedzamer dan bevroren groenten

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat bevroren groente en fruit net zo voedzaam is als verse groente en vers fruit. Vers fruit of verse groenten verliezen namelijk voedingswaarde zodra ze geoogst worden. Heel wat voedingsstoffen zijn dus al verloren gegaan voordat verse groenten de groentewinkel of supermarkt bereiken. Bevroren groenten en fruit worden daarentegen direct na het oogsten ingevroren, waardoor ze veel meer voedingswaarden behouden.

 

#7 Voedselmythe: na 8 uur 's avonds kun je beter niets meer eten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft laat op de avond eten geen invloed op je gewicht. Het totale aantal calorieën dat iemand op een dag en 's nachts binnenkrijgt bepaalt hoeveel diegene aankomt of afvalt. We kunnen dus gewoon lekker lang blijven natafelen! 

 

#8 Voedselmythe: zout aan kookwater toevoegen is ongezond

Voedingsonderzoek heeft uitgewezen dat zout in het kookwater juist voor voedzamer voedsel zorgt. Door zout aan het kookwater toe te voegen gaan er minder voedingsstoffen uit groenten verloren. Daarnaast verlaagt het de kooktijd en de kans op het verlies van voedingswaarden als gevolg van te lang koken.

Deel dit bericht: