« Terug naar nieuwsoverzicht

De Buik van Rotterdam bij Zegro

Blogs De Buik van Rotterdam bij Zegro

ZEGRO, AL MEER DAN VEERTIG JAAR EEN BEGRIP IN ROTTERDAM

Zegro, wie kent het niet? De groothandel levert sinds jaar en dag het overgrote deel van de Rotterdamse horeca en drukt daarmee een flinke stempel op ons culinaire klimaat. Zegro is zelf ook een door en door Rotterdams bedrijf, zowel in woord als in daad. De Buik werd nieuwsgierig en ging langs.

Zegro (Zelfbedienings Groothandel) wordt meer dan veertig jaar geleden opgericht door Wouter Prins. Eerst als onderdeel van het grotere Van Zwanenburg en ISPC, later als zelfstandige groothandel voor food en non-food. Prins’ klanten hebben weinig zin om hun spullen elke keer te komen halen, dus begint hij er in één moeite een bezorgservice bij. Zegro is geboren. Prins levert in de begindagen vooral snackbars, restaurants en cafés, maar mede dankzij de uitstekende bezorgservice weten ook de grote jongens hem al snel te vinden. Zegro is een echt familiebedrijf, want inmiddels is ook de derde generatie Prins toegetreden.

EEN ROTTERDAMS BEGRIP

Op dit moment levert Zegro het overgrote gedeelte van de Rotterdamse horeca (‘van cafetaria tot de sterrenzaken’) en ook buiten Rotterdam wordt er tegenwoordig bezorgd. ‘Wij volgen onze klanten’, vertelt Léon van Bokkem, directielid van het bedrijf. Dit brengt Zegro heel het Rijnmondgebied door en zorgt ervoor dat er zelfs af en toe een tripje naar 020 gemaakt moet worden. ‘Dat doen we het liefst ’s ochtends vroeg’, lacht Van Bokkem, ‘zodat niemand ons ziet’. Plannen om de regio verder uit te breiden zijn er niet. Zegro is en blijft een Rotterdams bedrijf, dat veel waarde hecht aan een persoonlijke relatie met de klanten. ‘Dat is onze kracht’, aldus Van Bokkem.

UITBREIDING EN PROFESSIONALISERING

Dat betekent niet dat het bedrijf niet verder wil groeien. Na de aanstelling van Van Bokkem en William Domenech als directie in 2010, is er flink wat veranderd. Er is ruim 9.000 m2 aan oppervlakte bijgebouwd en er is een ware professionaliseringsslag gemaakt. Zegro is ‘van servet naar tafellaken’ gegaan, zoals de mannen het zelf omschrijven. Het is hun doel om de klant zoveel mogelijk te ontzorgen. Dit betekent goede communicatie, eenvoudig online bestellen en veel informatie geven, bijvoorbeeld in de vorm van een uitgebreide digitale factuur. Ook doet het bedrijf zijn uiterste best om een duurzame relatie met zijn klanten op te bouwen.

KLANTGEDREVENHEID

Want de klant, daar draait het om bij Zegro. Alle kernwaarden van het bedrijf (betrouwbaarheid, betrokkenheid, kwaliteit en klantgedrevenheid) komen samen in de relatie met de klant. Zelf afkomstig uit de horeca, vinden Van Bokkem en Domenech het belangrijk om hun klanten een gastvrij onthaal te bieden. Dit betekent herkenning en een vriendelijke begroeting bij de receptie, een praatje maken en natuurlijk maatwerk. ‘Als we iets niet in het assortiment hebben, zullen we altijd kijken of we het alsnog kunnen toevoegen’, vertelt Domenech. We denken graag met ze mee’. Het resultaat is een bedrijf met dezelfde sfeer en warmte als een goede horecazaak. Ondanks de immense oppervlakte is het er eigenlijk gewoon gezellig.

PLATTE ORGANISATIE

Die goede sfeer is vooral te danken aan het personeel. Bij de receptie word je inderdaad vriendelijk onthaald en op de vloer is iedereen ontspannen, vrolijk en behulpzaam. Ook onder elkaar heeft het personeel de grootste lol. ‘We zijn eigenlijk één grote familie’, zegt Domenech trots. Opmerkelijk is dat er nog steeds mensen van het eerste uur in dienst zijn. ‘Iedereen krijgt de kans om zijn DNA in het bedrijf te stoppen en zijn eigen draai aan het werk te geven’, verklaart Van Bokkem. Innovatie staat voorop. Samen met de klant natuurlijk, die blijft nummer één.

INVESTEREN IN TALENT

Niet alleen het eigen personeel van Zegro wordt gestimuleerd om zich te blijven ontwikkelen, ook jong kooktalent wordt flink aangemoedigd. Zegro wil jong talent ondersteunen, bijvoorbeeld door mee te werken aan initiatieven als Rotterdams Kooktalent. De groothandel doet sowieso graag mee met de organisatie van culinaire evenementen. ‘Meewerken aan de reuring’, noemen ze dit zelf. Het bedrijf vind het belangrijk om culinair Rotterdam op de kaart te zetten en daar ook te houden. Zegro speelt daarom graag een rol in de organisatie van lokale evenementen als CuliNesse en Rauwkost.
Ondernemerslunches van Zegro zijn inmiddels een begrip. Rotterdamse horecaondernemers worden regelmatig uitgenodigd in het Smaakcollege om onder het genot van een uitgebreide lunch met elkaar bij te praten. Voor de bereiding wordt elke keer een andere chef uitgenodigd. Dit – en de welbekende ‘Bistrozet – maakt Zegro tot een ware ontmoetingsplek voor ondernemend Rotterdam.

DUURZAAMHEID

Duurzaamheid en lokaal kopen en produceren zijn belangrijke thema’s voor Zegro. Van Bokkem en Domenech zijn van mening dat je terug moet geven aan de maatschappij. Daarom wordt het afval van Zegro 100% gerecycled en worden de nieuwe verswagens gekoeld met zonne-energie. Ook de VersXpress is een duurzame oplossing én een manier om hun klanten te ontzorgen. ‘Het kost onze klanten heel veel tijd om hun versproducten bij verschillende leveranciers te bestellen’, vertelt Van Bokkem. De VersXpress bezorgt alle versproducten daarom in één keer, ook kleinere bestellingen. Dit scheelt de klanten een hoop tijd en moeite en spaart het milieu.

DOOR EN DOOR ROTTERDAMS

Boven alles is Zegro een Rotterdams bedrijf met een Rotterdamse mentaliteit. Dit betekent hard werken, loyaliteit, en een flinke dosis humor. In veertig jaar is de groothandel uitgegroeid tot een waar begrip in Rotterdam. Zegro is in de loop der jaren boven zichzelf uitgestegen en kan moeilijk alleen nog een groothandel genoemd worden. Het bedrijf is de lijm die culinair Rotterdam bij elkaar houdt.


Bron: De Buik

 

Deel dit bericht: