« Terug naar nieuwsoverzicht

Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 3

Blogs Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 3

Storytelling: Wie gaat het doen?

Onderschat niet dat goede verhalen vertellen veel tijd kost. Storytelling doe je er niet ‘even bij’. Wie in de organisatie gaat deze taak op zich nemen? Maak je eigen mensen hiervoor vrij of huur je ze in? Als je het goed en consistent wil aanpakken, gaat het al snel om 8-16 uur per week. De mensen op de vloer zijn van grote waarde in de verhalen en moeten zeker worden ingezet, maar zorg hierbij wel voor ondersteuning.

storytelling checklist

Starten met verhalen maken

Tijd om verhalen te maken. Er zijn teksten, foto’s en video’s nodig, allemaal passend binnen de eigen storytellingstrategie. Pas hier komt goede fotografie om de hoek kijken. Als het verhaal staat, kun je de pers en influencers uitnodigen om langs te komen, te proeven, je verhaal aan te horen, te ervaren en vervolgens te delen. Zorg dat al het personeel goed op de hoogte is van de verhalen die je als onderneming wil vertellen, zodat zij als ambassadeurs kunnen fungeren in het contact met de gasten. Een kleine extra anekdote hier en daar is altijd leuk.

Volhouden

Net als bij social-mediastrategieën is het bij storytelling een kwestie van volhouden en leren. Met het plaatsen van één verhaal is het werk niet af. Storytelling is iets voor de lange termijn. Plaats minimaal één keer per week een mooi verhaal en een paar keer per week foto’s en/of korte video’s om dit verhaal te ondersteunen. En houd dit vol, ook al is het bereik in het begin beperkt en merk je niet direct effect. Pas na een tijd merk je duidelijk wat werkt, wat beter kan en wat anders moet. Leer hier ook van en pas de strategie daaropaan. Als het werkt, komen je doelen langzamerhand dichterbij. Nee, niet binnen een maand, vaak zie je de eerste signalen na een paar maanden. Geduld dus, maar bedenk dat verbonden aan elkaar via persoonlijke, authentieke verhalen, een loyale ‘relatie’ ontstaat die jaren meegaat.

Aan de slag

Dit was alweer het laatste deel van onze blogserie over storytelling. Ben jij al klaar om met storytelling aan de slag te gaan? Met een goed doordacht plan, persoonlijke en authentieke verhalen en het nodige doorzettingsvermogen kom je al een heel eind. Om je toch nog wat verder op weg te helpen kun je hieronder een checklist downloaden. Aan de hand van deze checklist werk je stap voor stap naar succesvolle storytelling toe en bouw je duurzame relaties op met je gasten. Klik op onderstaande banner om naar de checklist te gaan: 

Storytelling Checklist

De eerste twee blogs van deze serie gemist? Lees ze hier terug:

Blog 1: Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 1

Blog 2: Breng gerechten tot leven met storytelling: deel 2

Deel dit bericht: